kidal photography





Thursday, November 8, 2012

erti sebuah kemusnahan .



weyy Hollo dear !
*dah lama aku tak tiru ayat AnwarHadi nie..
biasa lah kann, dah hujung-hujung tahun nie busy exam jehh..

ermm, kiranya tadi aku ada niat nak pendek kan cerita aku nie..
tapi bila fikir-fikir aku jarang juga update blog aku nie,
so benarkanlah beta memanjang lebarkan ayat dalam “gerabak kehidupan” aku nie ..

Al-kisahh~
Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu mengenai hubungan persahabatan yang aku eratkan bersama dua orang “hamba Allah” itu telah retak dan hancur musnah..
dek kerana sebotol “benda haram” .

dan ketika itu juga lah hati ini seketika berhenti untuk berdegup dan hancur luluh.
bukan niat di hati ini untuk menilai orang tanpa belas kasihan atau menilai tanpa tahu kesahihan, tapi serious dowh, hati waa hancur berderai time tuu.. 
macam rasa waa salah pilih kawan pun ada.. tapi itu lah lumrah kehidupan.. Tidak semua benda dalam hidup kita itu sempurna. Aku tahu aku tak sempurna dan semua yang bergelar hamba Allah itu juga tidak sempurna.. dan keika itu lah hati ini berusaha mengubat luka sendiri dan mengaburkan pandangan pada kesilapan yang lampau.

Pada beberapa hari ke depan,
hubungan baik seperti adik beradik itu mula rengang...
hubungan kawan seperti adik beradik kandung telah berubah kepada status adik beradik tiri . dulu makan sepinggan, kini pandai kau lah cari makan sendiri, bukan aku orang tua kau yang nak bagi ko makan hari-hari .

Mengalir lagi air mata ini apabila,
rasa sayang dan peduli itu disalah ertikan.
Aku dianggap orang yang mengaku sempurna, alim,dan blablabla…

Sekali lagi air mata itu mengalir .
Pertemuan untuk memperbetulkan keadaan kembali pulih apabila aku berusaha mengeluarkan persoalan apa benar aku telah merobek hati mereka.
Denagn jawapan yang sangat ringkas “ kau yang tidak maw kawan kami kan…”  aku berusaha mengukir senyuman di bibir kerana merasakan salah faham itu telah selesai. Dan mungkin kami telah mengambil keputusan untuk berbaik semula..

Selang beberapa minggu,
Satu jelingan mata telah terkena tepat ke mataku dan hatiku..
Hati terdetik “kali ini ujian apa ya Allah ? ”
Malam itu juga aku dapat satu pesanan ringkas yang juga mempersoalkan mengenai persahabatan kami,
“ salam…
De kmi ada wat sla gn kw larh…?
Cm kw xnk kwn gn kami jak uda bha…”
Oke yang tak faham tu biar aku translate kepada bahasa melayu kuno..
Mereka membuat persoalan jika mereka ada membuat satu kesalahan yang masih aku tidak dapat maafkan…
Dan semestinya jawapan aku TIDAK !
Tidak pernah terdetik di hati aku untuk membusukan air yang keruh.
Dan kali ini, pertanyaan aku itu aku lemparkan ke laman sosialnya pada tarikh lahir mereka berdua..
Dengan komen “jomm berdamai”
Dan perdamaian itu hanya berlaku atas alam maya .
Tidak bukan di atas alam realiti…
Sehingga ke hari ini,
Simbol perdamaian kami hanya dilihat melalui senyuman .

Ya Allah, aku tahu kau ingin menguji hati dan iman hamba-Mu ini, pulihkan lah keadaan kami seperti dulu lagi ya Allah. Keadaan di mana kami mampu bertukar cerita dan kasih sayang dari Mu itu ya Allah .

Dan jika kamu terbaca benda ini,
AKU MINTA MAAF DENGAN KAMU JIKA AKU BUAT KAMU MENYAMPAH DENGAN PERANGAI AKU SEKARANG 


No comments: