The hardest part of my life is to understand myself. Then stop think that you knowing me





Friday, June 28, 2019

Sahabat antara Maghrib dan Isyak



Sebelumnya suda sedia maklum cerita aku dalam blog ini akan berkisar tentang perjalanan Umrah aku yang jangan tanya kesudahannya bila karna memang tidak punya noktah.

Sesiapa juga akan merasa gembira bila kita mampu berkomunikasi dengan seseorang bila kita berada di luar komuniti kita.

Ceritanya bermula bila aku terpaksa mencari tempat aku sendiri (untuk solat) di dalam Masjidil Haram kerana saf mama sudah penuh. Jadi aku sendiri mencari ruang kosong bagi memudahkan aku solat.
Di dalam kemampatan manusia, ada 2 orang beranak berbangsa arab tersenyum dan memberikan aku sedikit ruang untuk solat. Oleh kerana keterbatasan untuk berkomunikasi, aku hanya mampu mengucapkan "Syukron" dan mereka membalasnya senyuman. Terus saja kami menunaikan solat maghrib.

**Buat pengetahuan yang tidak pernah pergi ke sana, adalah lebih baik untuk tidak berganjak dari dudukan anda kerana tempat akan sentiasa penuh dan berebut untuk mendapatkan saf. Jadi kebiasaannya kami akan menghimpun masa kami di masjid untuk waktu Asar-Maghrib-Isyak.
Setelah solat Maghrib, solat sunat Rawatib Ba'diyyah dan solat jenazah (setiap waktu di sana kami melakukan solat jenazah. Bermaksud, tiap waktu itu jugalah ada jemaah yang menghadap Illahi) kami beriktikaf di dalam masjid sementara menunggu isyak.

Mungkin muka 'Malaysian' aku sangat jelas terpancar di wajah, seorang wanita yang memakai purdah menegur aku "English? Do you speak English?" aku mengangguk dengan laju. Walaupun kenyataannya English aku tidak mampu bersaing dengan Muet band 4 dan ke atas, tapi kami mampu bercerita panjang lebar.


Dia Nuzhet seorang wanita yang berasal dari UK. Ketika dia menghampiri aku dengan memegang kerusi lipat, aku tidak mengecam usianya kerana dia memakai niqab menutupi wajah manisnya. Apabila dia memberitahu usianya suda 49 tahun, aku agak terkejut kerna dia terlihat muda. Mungkin kerana pembawaannya. Aku senang mendengar cerita 'travel'nya. Umrahnya kali ini juga adalah antara' holiday hati' dia bersama suami. Kami masih berhubung sehingga ke hari ini untuk bertanyakan khabar.

Yang manisnya, malam itu aku bertemu dengan dua orang rakan berlainan usia dan negara. Amal, seorang kanak-kanak Arab berusia 17 tahun yang kurang deria pendengaran dan bisu kerna itu dia hanya mampu tersenyum padaku saat aku mengucapkan "Syukron" kepadanya. Terima kasih google translate kerana membantu aku berkomunikasi dengan Amal.

Di situ aku sedar Allah sedang menjawap di antara doa-doaku iaitu pertemukan aku dengan orang-orang yang ajar aku erti istiqomah dalam mengejar dan mencari jalan yang Engkau radhai. Alhamdulillah. Aku yakin Allah sebaik-baik perancang. Orang yang datang dan pergi dalam hidupku adalah sebuah pinjaman yang Allah bagi untuk aku berteman dan bertukar rasa dan pendapat dengan orang yang berbeza-beza.

**Nota kaki: Yang dulu rapat kini menjadi stranger, jangan berkecil hati kerna Allah mengabulkan doa-doa kalian.

4 comments:

Siti Awadah said...

assalamualaikum.. suka baca kisah pengalaman mcm ni.. doakan sis ada rezeki utk jejakkan kaki jd tetamu Allah kat sana nanti.. 1st time datang sini... salam ukhwah.. done follow blog awak. jemput singgah dan followback nanti ya.. terima kasih =D

ShemaSinbei said...

Walaikumsalam terima kasih. InshaAllah sis, niat baik semoga Allah permudahkan sis dan keluarga ke sana :)

Beeha Azman said...

Hi Beeha follow sini. jemput join GA saya https://beehaazman19.blogspot.com/2019/07/first-giveaway-by-anis-beeha.html

اسمر المصري said...

شركة كشف تسربات المياه بالعيص



شركة كشف تسربات المياه بنجران

شركة كشف تسربات المياه بينبع البحر


شركة كشف تسربات المياه بالفريش