kidal photography





Saturday, December 17, 2011

aku budak 'KIDAL'

Hi


Assalamualaikum. 
malam menunjukkan pukul 10.49 dan sepatutnya mata aku dah boleh rehat .Tapi tidak tahu mengapa lambat sikit mata aku malam nie nak tidur. . . mybe, bunyi karaoke orang kawin tu yang bikin "semak" telinga aku .

Nak dijadikan cerita, malam nie aku nak kongsi satu rahsia . . . "AKU BUDAK KIDAL" .
tidak mengerti mengapa malam-malam macam nie juga nak cerita ke"best"an kekidalan aku nie . 
kelebihan aku  ( yang aku tahu )sebagai budak KIDAL * aku bagi 4 je . . nanti meluat pulak kamu orang bace kn . . .  :

1. memang ada kreatif sikit otak aku nie berbanding adik-beradik yang lain .*koz, aku sorang je kidal .

2. aku rasa suara aku boleh tahan sedap . * yang pernah dengar, boleh kritik. yang tidak pernah dengar, dengar dulu baru kritik . < aku suka puji diri ok! siapa lagi puji kita kalau bukan diri sendiri ?? habak mai >

3. terlalu happy golucky walaupun masih dalam mood sedih .* itu ada kene mengene ke ngan kidal dowh? ?  hantam saja lah !

4. boleh buat keputusan tanpa memikir panjang . * nie lgi lh ! tak boleh bla dowh !

Definisi KIDAL sebenarnya ialah ;

Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk melakukan berbagai tugasan. 10 peratus dari 6.7  billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ) * macam kumpulan lefhanded tu. . .  Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yang di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Hubungan kidal dengan otak
Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.
Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.
Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

orang kidal ini juga kebanyakannya kreatif dan berbakat . * boleh tahanlh. . .
antara orang kidal yang aku tahu :
~ nur hasyimah (*aku sendiri .)
~nirwanah (1 kelas *sedap suare die.)
~kablin (1 kelas *pandai buat buku mcm novel tu .)
~fira (sebelah kelas * pandai math)
~haziq (sama je dengan fira )
~zahiril adzim atau daim atau bob (pelakon *penulis buku Bogel Menuju Tuhan)
~asmawi ani atau mawi atau suami ekin (penanyi * nanyi mcm suara jamal abdilah tu )
~Bill gates (orang pernah palig kaya di dunia )
~barack obama (presiden U.S )

arr. . . dia lh tu . dah cukup dah . gantuk pulak aku . . . 
p/s ; jangan cuba2 hina atau kutuk atau caci budak kidal ok !

Bye Bomb

No comments: