The hardest part of my life is to understand myself. Then stop think that you knowing me





Tuesday, February 12, 2019

Cinta Nurmultazam di Bumi Haramain #2

Madinah Bumi Anbiya : Madinah 


Aku tidak mampu mentafsir perasaan teruja dan sebak ini. Perasaan yang mana hati aku berbisik, “Ya Allah terima kasih kerana kau menjemput aku ke sini. Cukup jauh perjalanan aku kali ini Allah untuk beribadah kepadaMu. Bertemu Rasullullah, berdoa kepada Allah untuk mendapatkan Syafaat Nabi Muhammad s.a.w yang bakal memudahkan kita di akhirat kelak dan ini sangat menyenangkan hati aku.

Perasaan sayu bila ini pertama kali aku mengetahui bahawa akan ada dua kali azan pada waktu subuh. Azan pertama adalah untuk solat sunat Tahajjud dan azan kedua untuk solat subuh. Sedang bila kita mendengar azan di bumi kelahiran kita, kita masih bergelut di dalam selimut.
suasana di waktu pagi Masjid Al-Nabawi
Melangkah pada waktu subuh ke Masjid Al-Nabawi aku tidak menjangkakan bahawa akan ada seramai itu manusia yang akan hadir hanya untuk mengejar waktu subuh. Jika di bandingkan dengan di Malaysia, azan subuh itu adalah untuk membangkitkan kita dari lena supaya mengerjakan ibadah kepada Allah. Tetapi berbeda di Tanah Haram ini, manusia mengejar waktu itu hanya untuk berebut saf pertama. Hati aku sangat tersentuh dengan suasana itu (I'm over sentimental).
laluan ke Gate 21
Mentari menyinar di bumi Madinah, ziarah dalam Madinah iaitu berjalanan kaki mengelilingi Masjid Al-Nabawi sambil disajikan dengan sirahnya rasullullah dan para sahabatnya. Setiap langkah yang kami susuri, membuatkan hatiku ingin tahu dan terus mempelajari apa saja yang tersirat di sebalik sebuah Bumi Anbiya ini. Setiap langkahku menyedarkan betapa peritnya nabi dan para sahabatnya mempertahankan dan meyebarkan Islam. kami juga sempat melawat di mana tempatnya pelantikan Khulafah Arasyidin dilakukan. Allahuakhbar !
Tempat di mana pelantikan Khulafah Arasyidin 

No comments: