The hardest part of my life is to understand myself. Then stop think that you knowing me





Monday, August 17, 2020

Ego.

Aku tulis untuk aku sedar aku siapa?
Untuk aku sedar siapa diri aku.
Kerana tiada siapa yang sebenar-benar mengenali kamu, 
Kecuali diri kamu. 

"Aku tau kau macam mana. Kau kasar sebab kau tidak mau orang nampak kau lemah."

Itu yang boleh diterjemah manusia.
Aku kasar supaya aku tidak terlihat lemah. 
Tapi ada yang kamu tidak tahu sepenuhnya. 
Ego aku sebagai manusia sangat tinggi. 
Aku kasar agar aku tidak di remehkan, 
tidak dipandang kebudak-budakan,
tidak disalah tafsirkan.

Tapi aku tidak mampu menipu satu hal,
Aku sememangnya lemah. 
Kasarku untuk menutup sedih aku. 
Kasarku ditutup dengan gelak tawaku.
Kasarku aku tutup dengan muka tidak pernah bermasalah dengan dunia. 

Sebaliknya aku tidak pernah menceritakan betapa hati ini telah hancur.
Hati yang sangat takutkan kehilangan. 
Kerna aku ingin tunjukkan aku mampu menggantikan kekosongan. 
Aku mampu menggantikan tempat yang telah tiada.

Aku menjadi aku ketika ini,
Kerna aku ingin menghidupkan satu sisi manusia
yang telah meninggalkan kami sejak tahun Masihi 05.
Manusia yang hadirnya tidak pernah mengecewakan sesiapa.
Hadirnya membuat seisi dan sesiapa mengenalinya 
begitu girang hatinya. 

Ya Allah kau pemegang hati ini, 
Jadikan aku manusia yang bersyukur apa jadinya aku manusia saat ini.